Sample banner

STOWARZYSZENIE RZECZOZNAWCÓW TECHNIKI SAMOCHODOWEJ I RUCHU DROGOWEGO

EKSPERTMOT

ROK ZAŁOŻENIA 1948

Najbliższe szkolenia

„Badanie cech identyfikacyjnych pojazdów oraz popełniane błędy w tych czynnościach” ODBYŁO SIĘ
w dniu 23 listopada 2024 r. (sobota)

Więcej informacji dotyczących szkolenia po kliknięciu w wybrany temat

 Archiwalne szkolenia znajdziesz w zakładce "Szkolenia i kursy specjalistyczne"

Nasze publikacje

Współpraca

Miło nam poinformować o rozpoczęciu współpracy w firmą CARFAX, której obszar działalności to Banki i firmy ubezpieczeniowe czy dealerzy samochodowi, kupujący i sprzedający potrzebują bezpieczeństwa i pewności procesowej oraz transakcyjnej. W CARFAX pomagają zidentyfikować potencjalne ryzyko związane z pojazdem i jego wcześniejszą historię przed zatwierdzeniem kredytu, zawarciem polisy ubezpieczeniowej, zamknięciem transakcji czy wyceną wartości pojazdu. Wspierają optymalizowanie procesów, w tym underwriting, ocena ryzyka, zarządzania szkodami oraz roszczeniami i walkę z nadużyciami. Wspierają procesy wyceny pojazdów z wykorzystaniem informacji o zdarzeniach historycznych. Usługi są łatwe do integracji z systemami dzięki dedykowanym interfejsom API lub dostępne online za pośrednictwem dedykowanego portalu www dla Biznesu.

 

Zarząd główny

Prezes Stowarzyszenia
mgr inż. Dariusz Augustyniak Warszawa II
Wiceprezesi Stowarzyszenia
mgr inż. Ryszard Cota Warszawa II
dr inż. Walenty Dudziak Poznań
dr inż. Bolesław Pankiewicz Warszawa II
Sekretarz Stowarzyszenia
mgr inż. Robert Kulczyk Warszawa II
Skarbnik Stowarzyszenia
mgr inż. Maciej Paczosa Rzeszów
Członkowie Zarządu
mgr inż. Marek Bąk Wrocław
mgr inż. Artur Borek Szczecin
mgr inż. Wiesław Gałązka Gdańsk
mgr inż. Marian Zbigniew Krusiewicz Warszawa II
dr inż. Stanisław Skawiński Łódź
mgr inż. Andrzej Wrona Katowice

Główna Komisja Rewizyjna

Przewodniczący Komisji
mgr inż. Jacek Stępień Radom
Wiceprzewodniczący Komisji
mgr inż. Piotr Kałuziński Jelenia Góra
Sekretarz Komisji
dr inż. Ryszard Tomczak Poznań
Członkowie
inż. Łukasz Dębski Warszawa
mgr inż. Michał Gamrat Katowice

Sąd Koleżeński

Przewodniczący Sądu
dr inż. Piotr Fundowicz Radom
Wiceprzewodniczący Sądu
mgr inż. Marek Kałuża Katowice
Sekretarz Sądu
mgr inż. Konrad Troll Gdańsk
Członkowie
dr inż. Ryszard Lewiński Warszawa II
mgr inż. Henryk Węgłowski Wrocław

Prezesi Oddziałów

mgr inż. Krzysztof Czerech Białystok
dr inż. Krzysztof Parczewski Bielsko-Biała
mgr inż. Mariusz Żyła Bydgoszcz
mgr inż. Robert Jaworski Częstochowa 
mgr inż. Wiesław Gałązka Gdańsk 
inż. Artur Gabryniewski Gorzów Wlkp. 
mgr inż. Piotr Kałuziński Jelenia Góra 
mgr inż. Andrzej Wrona Katowice 
mgr inż. Bronisław Knapik Kielce 
Władysław Gawryjołek Koszalin 
mgr inż. Dawid Doliński Kraków 
dr inż. Cezary Sarnowski Lublin 
inż. Leszek Bogdanowicz Pisz
mgr inż. Józef Woźniak Łódź 
mgr inż. Szczepan Żmuda Nowy Sącz 
mgr inż. Wojciech Baszyński Olsztyn 
Dariusz Orzechowski Opole 
mgr inż. Ryszard Sidorzak Ostrołęka 
dr inż. Walenty Dudziak Poznań
mgr inż. Jacek Stępień Radom 
mgr inż. Maciej Paczosa Rzeszów 
mgr inż. Jerzy Sobiech Siedlce 
mgr inż. Artur Borek Szczecin 
mgr inż. Marek Tyrka Tarnów 
inż. Łukasz Dębski Warszawa 
dr inż. Bolesław Pankiewicz Warszawa II
mgr inż. Marek Bąk Wrocław 
Romuald Jankowiak Zielona Góra 
Each JA Joomla Template has its own matching 404 page. Below is the screenshot of 404 page style..

(w okresie 1948-2018)

1948 Powstanie Biura Porad Technicznych i Ekspertyz Samochodowych przy Automobilklubie Polski
1952 Utworzenie Głównej Komisji Rzeczoznawców w Polskim Związku Motorowym
1955 Uzyskanie nadzoru Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego nad rzeczoznawstwem PZM oraz utworzenie stałej Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa
1957 Powołanie Organizacji Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, jako autonomicznej jednostki PZM. Przyjęcie Organizacji Rzeczoznawców TSiRD PZM do Międzynarodowej Federacji Ekspertów Samochodowych (F.I.E.A.)
1973 Utrata autonomii ORTSiRD w sprawach gospodarczo-finansowych. Utworzenie Biura Rzeczoznawców podporządkowanego Zarządowi Działalności Gospodarczej PZM
1990 Utworzenie niezależnego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, jako kontynuatora tradycji i ciągłości działania Organizacji Rzeczoznawców TSiRD PZM
1995 Strategiczna Uchwała Rady Naczelnej SRTSiRD o otwarciu Stowarzyszenia na różne formy działalności gospodarczej rzeczoznawców
1998÷2000 Utworzenie pierwszego w kraju Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych i uzyskanie akredytacji PCBC nr 68/Cp-72/00
2000 Powołanie Oddziału Warszawa II - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych
2001 Pozyskanie własnościowej siedziby Rady Naczelnej Stowarzyszenia
2001 Uzyskanie ochrony Urzędu Patentowego na znak towarowy "Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT"
styczeń 2002 Wprowadzenie do Ustawy "Prawo o ruchu drogowym" w art. 79a prawnego statusu zawodowego "Rzeczoznawca Samochodowy", łącznie z ewidencją certyfikowanych rzeczoznawców samochodowych na liście ministra właściwego ds. transportu
2003 Współuczestniczenie w powołaniu Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych
2006 Powołanie Zespołów Roboczych:
  • Instytut Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego
  • Diagności Samochodowi
  • Eksperci Stowarzyszenia
2007 Powołanie Zespołu Porozumiewawczego Ekspertów ds. Pojazdów Zabytkowych Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych
2007÷2008 Przeprowadzenie I etapu zmian dostosowujących Statut Stowarzyszenia w zakresie zarządzania i członkostwa do aktualnych przepisów krajowych i unijnych
lipiec 2008 Przyjęcie Kodeksu Etyki Europejskiego Eksperta Samochodowego opracowanego przez FIEA oraz opracowywanie Krajowego Kodeksu Etyki Rzeczoznawcy Samochodowego
wrzesień 2008 Przeprowadzenie wyborów władz wg zmienionego Statutu Stowarzyszenia
maj 2009 Uroczyste Zebranie z okazji 60. lecia naszej organizacji rzeczoznawczej
luty 2010 Utworzenie i udostępnienie na stronie www. elektronicznego wydawania kwartalnika "Rzeczoznawca Samochodowy"
luty 2010 Uruchomienie nowej strony www. Stowarzyszenia – kodowanej dla członka Stowarzyszenia
sierpień 2010 Obchody 20. lecia rejestracji w Sądzie Wojewódzkim VIII Wydział Cywilny nazwy Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego
czerwiec 2011 Stworzenie innowacyjnego sposobu ewidencji członków Stowarzyszenia w oparciu o składki członkowskie
listopad 2013 Powołanie Zespołu Roboczego przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia pod nazwą - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych z jednoczesną zmianą nazwy Oddziału Warszawa II na Oddział w Warszawie II "Oddział szkoleniowy"
czerwiec 2014 Zorganizowanie w Poznaniu Walnego Zebrania FIEA
sierpień 2014 Przyjęcie zmian "deregulacyjnych" obniżających wymagania dla rzeczoznawcy samochodowego zgodnie z "Prawem o ruchu drogowym"
czerwiec 2015 Zorganizowanie - pod patronatem SIMR PW - Konferencji pt. "Nowoczesne samochody - technologie napraw i likwidacji szkody powypadkowej"
marzec 2016 Ustanie członkostwa Stowarzyszenia RTSiRD w PZM
grudzień 2016 Rozwiązanie Oddziałów SRTSiRD w Legnicy i Toruniu
maj 2017 Zorganizowanie pod patronatem SIMR - PW i KBM – PAN II Konferencji pt. "Nowoczesne samochody - technologia napraw i likwidacji szkód komunikacyjnych"
luty 2018 Opracowanie aktualizacji Statutu Stowarzyszenia RTSiRD wg Ustawy o Stowarzyszeniach
maj 2018 Wprowadzenie Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym Służącym Do Przetwarzania Danych Osobowych – RODO
maj 2018 Uroczyste Zebranie z okazji 70-lecia naszej organizacji rzeczoznawczej z udziałem przedstawicieli administracji państwowej
czerwiec 2019 Zorganizowanie pod patronatem SIMR - PW i KBM – PAN III Konferencji pt. "Nowoczesne Samochody - Technologia Napraw i Likwidacji Szkód Komunikacyjnych"
czerwiec 2020 Ze względu na epidemię covid-19 znacznie utrudnione działanie naszej organizacji

SRTSiRD - Instytut Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego

Instytut Stowarzyszenia jest specjalistyczną jednostką Stowarzyszenia, której współpracownikami są rzeczoznawcy samochodowi posiadający certyfikaty kompetencji wydane przez Centrum Certyfikacji akredytowane wg PN - EN ISO/IEC 17024:2004, wpisani na listę Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a także lekarze medycyny sądowej i inni wybitni specjaliści motoryzacyjni. Wielu z nich jest również biegłymi sądowymi.

INSTYTUT wykonuje:

  • ekspertyzy z dziedziny motoryzacji,
  • analizy problemowe,
  • oceny techniczne i opinie z zakresu techniki motoryzacyjnej, ruchu drogowego i wypadków drogowych.

W szczególności, INSTYTUT wykonuje opinie dla sądów, prokuratur i innych organów procesowych z terenu całej Polski. Zakres wydawanych opinii także kompleksowych obejmuje:

  • rekonstrukcję wypadków i kolizji drogowych, zagadnienia medycyny sądowej, budowy dróg, organizacji ruchu drogowego, elektroniki motoryzacyjnej, informatyki, materiałoznawstwa, lakiernictwa, ocenę napraw i wycenę wartości samochodów.

INSTYTUT współpracuje na zasadzie Porozumień i Umów z instytucjami naukowymi (Politechnika Warszawska, WAT, Politechnika Radomska, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. Sehna, Instytut Transportu Samochodowego, Przemysłowy Instytut Motoryzacji), utrzymuje także kontakty z zagranicznymi ośrodkami badawczymi.

INSTYTUT ma dostęp do specjalistycznych laboratoriów badawczych i korzysta z nowoczesnych programów komputerowych użytecznych przy opracowywaniu opinii (np. PC-crash, TITAN, PLAN, V-SIM, CYBORG, INFO-EKSPERT, AUDATEX).

INSTYTUT wykonuje również opinie i ekspertyzy w ww. zakresie dla Kancelarii Adwokackich.

Zapraszamy do korzystania z naszych usług.

tel./fax 22 663 05 00

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

ul. Kochanowskiego 45, 01-864 Warszawa

Stowarzyszenie nasze zostało powołane w 1990 roku wolą grupy rzeczoznawców techniki samochodowej i ruchu drogowego. Korzenie tej grupy sięgają roku 1948. Przez wszystkie lata rzeczoznawcy skupieni obecnie w Stowarzyszeniu wykształcili własny model działalności rzeczoznawczej, obejmujący:

  • warunki przyjmowania i tryb szkolenia kandydatów na rzeczoznawcę samochodowego,
  • sylwetkę etyczną,
  • zakres wiedzy fachowej,
  • procedury uzupełniania wiedzy,
  • sposób i tryb opracowywania rezultatów badań rzeczoznawczych,
  • weryfikacji opracowań.

Tym swoistym know-how Stowarzyszenie obejmuje 1100 rzeczoznawców i asystentów rzeczoznawców w całym kraju, skupionych w 29 oddziałach i zespołach terenowych.

Ostatnie lata, a szczególnie okres członkostwa Polski w Unii Europejskiej, spowodowały zmianę spojrzenia na rolę i status rzeczoznawcy w działaniach usługowych. Zlikwidowane w swoim czasie umocowanie prawne rzeczoznawcy samochodowego i powstanie żywiołowego pola usług rzeczoznawczych doprowadziło do zainicjowania przez Stowarzyszenie utworzenia - Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych. Po wielu miesiącach przygotowań i przeprowadzonych audytach, 14 marca 2000 roku utworzone przy Stowarzyszeniu Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych, otrzymało akredytację PCBC nr 68/Cp-72/00, a następnie akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) nr AC 068. Procedura certyfikacyjna jest otwarta - dostępna dla wszystkich rzeczoznawców samochodowych i biegłych sądowych w Polsce, spełniających odpowiednie wymagania. Uzyskany certyfikat jest potwierdzeniem kompetencji merytorycznych rzeczoznawcy samochodowego (biegłego sądowego) i stanowi oręż na konkurencyjnym rynku usług rzeczoznawczych. Przywrócone w roku 2002 umocowanie prawne rzeczoznawcy samochodowego Ustawą Prawo o Ruchu drogowym art. 79a umożliwia certyfikowanemu rzeczoznawcy wpisanie się na listę Ministerstwa Infrastruktury. Natomiast zleceniodawcy daje pewność, że certyfikowany rzeczoznawca posiada pełną wiedzę motoryzacyjną w zakresie uzyskanych kompetencji. Ostatnie zmiany w technice motoryzacyjnej spowodowały gwałtowne zapotrzebowanie na uzupełnianie wiedzy w ogólnie pojętym środowisku specjalistów motoryzacyjnych. Od roku 1998 Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego jest współorganizatorem wraz z Politechniką Warszawską, Wojskową Akademią Techniczną i Instytutem Transportu Samochodowego, Studiów Podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Rzeczoznawstwa Samochodowego, prowadząc w szczególności zagadnienia dotyczące rekonstrukcji wypadków drogowych i kalkulacji napraw pojazdów samochodowych. Stowarzyszenie uczestniczy w organizowanych Studiach Podyplomowych na Politechnikach Radomskiej i Poznańskiej. Wspólnie z Politechniką Świętokrzyską i Politechniką Warszawską oraz ZMSTŚT PAN Stowarzyszenie organizuje cykliczne konferencje naukowo – techniczne „Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Uzupełnianiem wiedzy rzeczoznawców zajmuje się powołany Oddział Stowarzyszenia - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych. Oddział współpracuje z doświadczonymi specjalistami rzeczoznawczymi oraz z kadrą naukową wyższych uczelni technicznych i instytutów motoryzacyjnych. W ramach tej współpracy ma do dyspozycji laboratoria i infrastrukturę techniczną ww. instytucji.

Stowarzyszenie jest współwłaścicielem firmy INFO-EKSPERT, wydającej wszelkiego rodzaju wydawnictwa pomocne w pracach rzeczoznawczych. Pozycje określające wartości rynkowe i programy komputerowe są wykorzystywane zarówno przez rzeczoznawców samochodowych, warsztaty samochodowe jak towarzystwa ubezpieczeniowe.

Zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia oprócz działalności własnej, obejmuje - odpowiednimi umowami - nadzór merytoryczny i sposób korzystania ze znaku i nazwy dla samodzielnych podmiotów gospodarczych jak: Spółki i Firmy zatrudniające Rzeczoznawców - członków Stowarzyszenia.

Stowarzyszenie jest członkiem - Międzynarodowej Federacji Ekspertów Samochodowych FIEA, w której władzach na przestrzeni lat zasiadają nasi przedstawiciele. W roku 2009 Stowarzyszenie przejęło od FIEA - Kodeks Etyki Rzeczoznawcy Samochodowego, który po dostosowaniu do warunków krajowych obowiązuje w środowisku rzeczoznawców samochodowych. W ramach Stowarzyszenia działa Instytut Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego wykonujący opinie i ekspertyzy z dziedziny rekonstrukcji wypadków drogowych, kosztorysowania napraw i określania wartości rynkowych pojazdów oraz prace związane z problematyką motoryzacyjną.

W roku 2003 Stowarzyszenie razem z Ministerstwem Kultury i Muzeum Techniki stworzyło grupę Ekspertów z dziedziny historii motoryzacji i oceny pojazdów zabytkowych. Aktualnie grupa ta działa z rekomendacji Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawczych i potwierdzenia przez Ministra Kultury.

Nie sposób nie wymienić inicjatyw o mniejszym zasięgu jak: seminaria i konferencje współorganizowane z różnymi instytucjami, mające na celu poszerzenie wiedzy i integrację środowiska specjalistów samochodowych.

Określone szkoleniowe działania Stowarzyszenia, procedury współdziałania z rzeczoznawcami, procedury uzyskiwania kompetencji merytorycznych są gwarancją wysokiego poziomu technicznego i etycznego rzeczoznawców, członków „Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych – EKSPERTMOT” wyróżniających się znaczkiem „E” i taką samą sygnaturą na opracowywanych ocenach i opiniach.

Znak „E” jest chroniony patentem od roku 1992. Natomiast w roku 2001 Stowarzyszenie uzyskało ochronę znaku towarowego na skróconą nazwę „Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych - EKSPERTMOT”.

Usługi rzeczoznawcze

Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego w wielomiesięcznym i cyklicznym procesie szkoleń przygotowuje swoich rzeczoznawców do wykonywania na wysokim poziomie opinii i ekspertyz dotyczących pojazdów samochodowych. Rzeczoznawcy Stowarzyszenia wykonują usługi rzeczoznawcze w siedzibach podmiotów gospodarczych powiązanych umowami ze Stowarzyszeniem, rzadziej bezpośrednio w ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenia. Za jakość usługi bezpośrednio odpowiedzialny jest podmiot wykonujący usługę. Stowarzyszenie monitoruje jakość usług, a w przypadku każdego sygnału dotyczącego niewłaściwej jakości opinii podejmuje stosowne interwencje.

Do typowych usług należy wykonywanie opinii obejmujących poniżej opisane zadania.

Rekonstrukcja wypadku drogowego

Opinie w zakresie rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego, najczęściej wykonywane są dla Sądów, Prokuratury i Policji. Zadaniem tych opinii jest zazwyczaj odtworzenie przebiegu zdarzenia drogowego, w tym ustalenie prędkości pojazdów w chwili zderzenia, oraz przyczyn, które doprowadziły do sytuacji kolizyjnej. Opinie związane z analizą przebiegu wypadku sporządzane są z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych, umożliwiających symulację przebiegu wypadku.

Ustalenie stanu technicznego pojazdu lub zespołu

Opinia obejmuje sporządzenie dokładnego opisu stanu technicznego poszczególnych zespołów pojazdu lub wybranego niesprawnego zespołu, na dzień przeprowadzenia badań, na podstawie oględzin pojazdu. Przed opisem wykonywane są niezbędne pomiary, jazda próbna, a w razie potrzeby badania w stacji kontroli pojazdów lub w ASO. Sporządzana opinia określa rozmiar i zakres niesprawności poszczególnych zespołów oraz ewentualne przyczyny powstania niesprawności lub uszkodzeń tych zespołów. Opis stanu technicznego pojazdu jest przydatny do oceny rozmiaru zużycia eksploatacyjnego samochodu, lub do określenia przyczyny uszkodzenia pojazdu (np. w okresie gwarancji, po źle wykonanej naprawie itp.). Jest także niezbędny do ustalenia bezpośredniej przyczyny wystąpienia awarii technicznej.

Ustalenie danych technicznych i identyfikacyjnych pojazdu

Na podstawie oględzin pojazdu i analizy jego cech identyfikacyjnych w świetle danych producenta, możliwe jest dokładne ustalenie lub weryfikacja parametrów technicznych pojazdu, niezbędnych do dokonania zapisów w dowodach rejestracyjnych lub książkach pojazdów. Opinie takie mogą obejmować ustalenie rzeczywistego roku produkcji pojazdu.

Określenie wartości rynkowej pojazdu

Po dokładnym zidentyfikowaniu i ustaleniu stanu technicznego pojazdu, rzeczoznawca, przy użyciu katalogów i programów komputerowych określa, wartość rynkową pojazdu. Najlepiej jeśli wyceniający ustala stan techniczny pojazdu bezpośrednio przed wyceną na podstawie przeprowadzenia własnych badań i oględzin pojazdu. Badanie takie, dzięki wykorzystaniu elektronicznych przyrządów do badania grubości powłok lakierowych, pozwala na ocenę zakresu i jakości wykonywanych wcześniej napraw blacharskich i lakierniczych i ich wpływu na wartość pojazdu. Możliwe jest także ustalenie tej wartości na podstawie opisów stanu technicznego, przekazanych rzeczoznawcy w aktach sądowych lub ubezpieczeniowych. Proces wyceny pojazdu rzeczoznawcy przeprowadzają w zgodności z Instrukcjami obowiązującymi w Stowarzyszeniu. Z reguły rzeczoznawcy Stowarzyszenia dokumentują wycenę samochodu sprawnego lub uszkodzonego wydrukami opinii z Komputerowego Systemu INFO EKSPERT.

Ustalenie zakresu uszkodzeń powypadkowych pojazdu

Po uszkodzeniu pojazdu w kolizji lub wypadku, konieczne jest wskazanie elementów i części pojazdu wymagających naprawy i wymiany oraz przedstawienie technologii przywrócenia pojazdu do stanu, w jakim był na chwilę przed kolizją lub wypadkiem. Opinie takie dodatkowo zawierają elektroniczną dokumentację fotograficzną, obejmującą wszystkie strefy deformacji lub uszkodzeń, cechy identyfikacyjne pojazdu oraz zdjęcia całego pojazdu. Opinie zapewniają dokładną dokumentację stanu pojazdu po kolizji, szczególnie przydatną w procesie dochodzenia odszkodowania za powstałe szkody komunikacyjne.

Ustalenie kosztu naprawy pojazdu

Właściwe określenie kosztu naprawy pojazdu zgodnie z procesami technologicznymi zalecanymi przez producentów jest podstawą do rozliczenia się z warsztatem, któremu zlecamy wykonanie naprawy. Poprawne wyliczenie kosztów naprawy po kolizji lub po wypadku ma ogromne znaczenie przy ustaleniu odszkodowania. Przy pomocy odpowiednich programów komputerowych rzeczoznawcy Stowarzyszenia wyliczają koszty napraw nie tylko dla samochodów osobowych ale także dla motocykli, samochodów ciężarowych i autobusów.

Ustalenie jakości przeprowadzonych w pojeździe napraw

Sposób i jakość przeprowadzonych w pojeździe napraw ma bezpośredni wpływ na przywrócenie jego właściwego stanu technicznego. W procesie naprawy pojazd powinien odzyskać funkcjonalność użytkową i walory estetyczne. Rzeczoznawca może ustalić zgodność przeprowadzonych napraw ze wskazanym wcześniej zakresem naprawy uszkodzeń lub zakresem zlecenia. Może również – na podstawie dokonania odpowiednich badań diagnostycznych – przeprowadzić analizę poprawności technologii naprawy. Opinie takie mogą ustrzec użytkowników pojazdów przed stratami powstałymi na skutek niesolidnie przeprowadzonej naprawy lub niewłaściwie skalkulowanymi kosztami napraw.

Ustalenie parametrów pojazdu zabytkowego lub unikatowego

Ustalenie parametrów technicznych i stopnia oryginalności poszczególnych zespołów jest podstawą do ewentualnego uznania pojazdu za zabytkowy lub unikatowy. Ustaleń tych dokonywać mogą zgodnie z ustawą "Prawo o ruchu drogowym" rzeczoznawcy samochodowi. Rzeczoznawca może także określić wartość pojazdu zabytkowego lub unikatowego.

Jak zostać rzeczoznawcą - członkiem Stowarzyszenia

  1. złożyć w Oddziale Stowarzyszenia podanie i dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań,
    Wymagania dla kandydata na rzeczoznawcę - członka Stowarzyszenia
    • obywatelstwo polskie,
    • wiek 25-50 lat,
    • wyższe wykształcenie kierunkowe,
    • co najmniej pięcioletnia praktyka zawodowa w zagadnieniach związanych z motoryzacją,
    • prawo jazdy co najmniej kategorii C1 lub C,
    • niekaralność sądowa,
    • wzorowa postawa moralna, etyczna, obywatelska i społeczna,
    • rekomendacja rzeczoznawcy Stowarzyszenia
  2. pozytywnie zaliczyć egzamin wstępny,
  3. odbyć staż asystencki polegający na praktycznej nauce sporządzania ekspertyz pod nadzorem rzeczoznawcy oraz odbyciu obligatoryjnego szkolenia,
  4. pozytywnie zaliczyć egzamin końcowy i weryfikacyjny,
  5. po zaliczeniu procedur egzaminacyjnych kandydat składa przyrzeczenie następującej treści
    "Świadom znaczenia mych słów i odpowiedzialności przed prawem, przyrzekam uroczyście, że powierzone mi obowiązki Rzeczoznawcy - członka Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, będę wykonywał z całą sumiennością i bezstronnością, według najlepszej mojej wiedzy, woli i sumienia oraz zgodnie z obowiązującymi przepisami"
  6. zakończeniem procedury przyjęcia kandydata na rzeczoznawcę - członka Stowarzyszenia - jest otrzymanie przez niego legitymacji członkowskiej.
W przypadkach wyjątkowych, uznanych przez Zarząd Główny, dopuszcza się ustanowienie asystentem osobę niespełniającą w pełni ww. wymagań