STOWARZYSZENIE RZECZOZNAWCÓW TECHNIKI SAMOCHODOWEJ I RUCHU DROGOWEGO
EKSPERTMOT
ROK ZAŁOŻENIA 1948
W dniu 23 Listopada 2024 roku odbyło się zebranie SRTSiRD Oddziału w Kielcach, na które został zaproszony nowo wybrany Prezes Stowarzyszenia Dariusz Augustyniak. Zebranie poprowadził Prezes Oddziału Bronisław...
W dniu 18 października 2024 roku odbyło się zebranie SRTSiRD Oddział w Łodzi, na który został zaproszony nowo wybrany Prezes Stowarzyszenia Dariusz Augustyniak wraz Sekretarzem Stowarzyszenia...
W Atenach 24-27 października odbyło się roczne spotkania FIEA – Międzynarodowej Federacji Ekspertów Samochodowych, której członkiem jesteśmy od 1957r. W obradach uczestniczył nasz delegat Bartłomiej Dudziak....
W dniu 17 października 2024 roku odbyło się zebranie SRTSiRD Oddział w Gorzowie Wielkopolskim, na który został zaproszony nowo wybrany Prezes Stowarzyszenia Dariusz Augustyniak wraz Sekretarzem...
W dniu 2 października 2024 roku odbyło się zebranie SRTSiRD Oddział w Piszu, na który został zaproszony nowo wybrany Prezes Stowarzyszenia mgr inż. Dariusz Augustyniak wraz Sekretarzem...
„Badanie cech identyfikacyjnych pojazdów oraz popełniane błędy w tych czynnościach” ODBYŁO SIĘ
w dniu 23 listopada 2024 r. (sobota)
Więcej informacji dotyczących szkolenia po kliknięciu w wybrany temat
Archiwalne szkolenia znajdziesz w zakładce "Szkolenia i kursy specjalistyczne"
Miło nam poinformować o rozpoczęciu współpracy w firmą CARFAX, której obszar działalności to Banki i firmy ubezpieczeniowe czy dealerzy samochodowi, kupujący i sprzedający potrzebują bezpieczeństwa i pewności procesowej oraz transakcyjnej. W CARFAX pomagają zidentyfikować potencjalne ryzyko związane z pojazdem i jego wcześniejszą historię przed zatwierdzeniem kredytu, zawarciem polisy ubezpieczeniowej, zamknięciem transakcji czy wyceną wartości pojazdu. Wspierają optymalizowanie procesów, w tym underwriting, ocena ryzyka, zarządzania szkodami oraz roszczeniami i walkę z nadużyciami. Wspierają procesy wyceny pojazdów z wykorzystaniem informacji o zdarzeniach historycznych. Usługi są łatwe do integracji z systemami dzięki dedykowanym interfejsom API lub dostępne online za pośrednictwem dedykowanego portalu www dla Biznesu.
1948 | Powstanie Biura Porad Technicznych i Ekspertyz Samochodowych przy Automobilklubie Polski |
1952 | Utworzenie Głównej Komisji Rzeczoznawców w Polskim Związku Motorowym |
1955 | Uzyskanie nadzoru Ministerstwa Transportu Drogowego i Lotniczego nad rzeczoznawstwem PZM oraz utworzenie stałej Komisji Weryfikacyjnej Ministerstwa |
1957 | Powołanie Organizacji Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, jako autonomicznej jednostki PZM. Przyjęcie Organizacji Rzeczoznawców TSiRD PZM do Międzynarodowej Federacji Ekspertów Samochodowych (F.I.E.A.) |
1973 | Utrata autonomii ORTSiRD w sprawach gospodarczo-finansowych. Utworzenie Biura Rzeczoznawców podporządkowanego Zarządowi Działalności Gospodarczej PZM |
1990 | Utworzenie niezależnego Stowarzyszenia Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego, jako kontynuatora tradycji i ciągłości działania Organizacji Rzeczoznawców TSiRD PZM |
1995 | Strategiczna Uchwała Rady Naczelnej SRTSiRD o otwarciu Stowarzyszenia na różne formy działalności gospodarczej rzeczoznawców |
1998÷2000 | Utworzenie pierwszego w kraju Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych i uzyskanie akredytacji PCBC nr 68/Cp-72/00 |
2000 | Powołanie Oddziału Warszawa II - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych |
2001 | Pozyskanie własnościowej siedziby Rady Naczelnej Stowarzyszenia |
2001 | Uzyskanie ochrony Urzędu Patentowego na znak towarowy "Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych EKSPERTMOT" |
styczeń 2002 | Wprowadzenie do Ustawy "Prawo o ruchu drogowym" w art. 79a prawnego statusu zawodowego "Rzeczoznawca Samochodowy", łącznie z ewidencją certyfikowanych rzeczoznawców samochodowych na liście ministra właściwego ds. transportu |
2003 | Współuczestniczenie w powołaniu Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych |
2006 | Powołanie Zespołów Roboczych:
|
2007 | Powołanie Zespołu Porozumiewawczego Ekspertów ds. Pojazdów Zabytkowych Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawców Samochodowych |
2007÷2008 | Przeprowadzenie I etapu zmian dostosowujących Statut Stowarzyszenia w zakresie zarządzania i członkostwa do aktualnych przepisów krajowych i unijnych |
lipiec 2008 | Przyjęcie Kodeksu Etyki Europejskiego Eksperta Samochodowego opracowanego przez FIEA oraz opracowywanie Krajowego Kodeksu Etyki Rzeczoznawcy Samochodowego |
wrzesień 2008 | Przeprowadzenie wyborów władz wg zmienionego Statutu Stowarzyszenia |
maj 2009 | Uroczyste Zebranie z okazji 60. lecia naszej organizacji rzeczoznawczej |
luty 2010 | Utworzenie i udostępnienie na stronie www. elektronicznego wydawania kwartalnika "Rzeczoznawca Samochodowy" |
luty 2010 | Uruchomienie nowej strony www. Stowarzyszenia – kodowanej dla członka Stowarzyszenia |
sierpień 2010 | Obchody 20. lecia rejestracji w Sądzie Wojewódzkim VIII Wydział Cywilny nazwy Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego |
czerwiec 2011 | Stworzenie innowacyjnego sposobu ewidencji członków Stowarzyszenia w oparciu o składki członkowskie |
listopad 2013 | Powołanie Zespołu Roboczego przy Zarządzie Głównym Stowarzyszenia pod nazwą - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych z jednoczesną zmianą nazwy Oddziału Warszawa II na Oddział w Warszawie II "Oddział szkoleniowy" |
czerwiec 2014 | Zorganizowanie w Poznaniu Walnego Zebrania FIEA |
sierpień 2014 | Przyjęcie zmian "deregulacyjnych" obniżających wymagania dla rzeczoznawcy samochodowego zgodnie z "Prawem o ruchu drogowym" |
czerwiec 2015 | Zorganizowanie - pod patronatem SIMR PW - Konferencji pt. "Nowoczesne samochody - technologie napraw i likwidacji szkody powypadkowej" |
marzec 2016 | Ustanie członkostwa Stowarzyszenia RTSiRD w PZM |
grudzień 2016 | Rozwiązanie Oddziałów SRTSiRD w Legnicy i Toruniu |
maj 2017 | Zorganizowanie pod patronatem SIMR - PW i KBM – PAN II Konferencji pt. "Nowoczesne samochody - technologia napraw i likwidacji szkód komunikacyjnych" |
luty 2018 | Opracowanie aktualizacji Statutu Stowarzyszenia RTSiRD wg Ustawy o Stowarzyszeniach |
maj 2018 | Wprowadzenie Polityki Bezpieczeństwa i Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym Służącym Do Przetwarzania Danych Osobowych – RODO |
maj 2018 | Uroczyste Zebranie z okazji 70-lecia naszej organizacji rzeczoznawczej z udziałem przedstawicieli administracji państwowej |
czerwiec 2019 | Zorganizowanie pod patronatem SIMR - PW i KBM – PAN III Konferencji pt. "Nowoczesne Samochody - Technologia Napraw i Likwidacji Szkód Komunikacyjnych" |
czerwiec 2020 | Ze względu na epidemię covid-19 znacznie utrudnione działanie naszej organizacji |
Instytut Stowarzyszenia jest specjalistyczną jednostką Stowarzyszenia, której współpracownikami są rzeczoznawcy samochodowi posiadający certyfikaty kompetencji wydane przez Centrum Certyfikacji akredytowane wg PN - EN ISO/IEC 17024:2004, wpisani na listę Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, a także lekarze medycyny sądowej i inni wybitni specjaliści motoryzacyjni. Wielu z nich jest również biegłymi sądowymi.
INSTYTUT wykonuje:
W szczególności, INSTYTUT wykonuje opinie dla sądów, prokuratur i innych organów procesowych z terenu całej Polski. Zakres wydawanych opinii także kompleksowych obejmuje:
INSTYTUT współpracuje na zasadzie Porozumień i Umów z instytucjami naukowymi (Politechnika Warszawska, WAT, Politechnika Radomska, Instytut Ekspertyz Sądowych im. prof. Sehna, Instytut Transportu Samochodowego, Przemysłowy Instytut Motoryzacji), utrzymuje także kontakty z zagranicznymi ośrodkami badawczymi.
INSTYTUT ma dostęp do specjalistycznych laboratoriów badawczych i korzysta z nowoczesnych programów komputerowych użytecznych przy opracowywaniu opinii (np. PC-crash, TITAN, PLAN, V-SIM, CYBORG, INFO-EKSPERT, AUDATEX).
INSTYTUT wykonuje również opinie i ekspertyzy w ww. zakresie dla Kancelarii Adwokackich.
Zapraszamy do korzystania z naszych usług.
tel./fax 22 663 05 00
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
ul. Kochanowskiego 45, 01-864 Warszawa
Stowarzyszenie nasze zostało powołane w 1990 roku wolą grupy rzeczoznawców techniki samochodowej i ruchu drogowego. Korzenie tej grupy sięgają roku 1948. Przez wszystkie lata rzeczoznawcy skupieni obecnie w Stowarzyszeniu wykształcili własny model działalności rzeczoznawczej, obejmujący:
Tym swoistym know-how Stowarzyszenie obejmuje 1100 rzeczoznawców i asystentów rzeczoznawców w całym kraju, skupionych w 29 oddziałach i zespołach terenowych.
Ostatnie lata, a szczególnie okres członkostwa Polski w Unii Europejskiej, spowodowały zmianę spojrzenia na rolę i status rzeczoznawcy w działaniach usługowych. Zlikwidowane w swoim czasie umocowanie prawne rzeczoznawcy samochodowego i powstanie żywiołowego pola usług rzeczoznawczych doprowadziło do zainicjowania przez Stowarzyszenie utworzenia - Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych. Po wielu miesiącach przygotowań i przeprowadzonych audytach, 14 marca 2000 roku utworzone przy Stowarzyszeniu Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Samochodowych, otrzymało akredytację PCBC nr 68/Cp-72/00, a następnie akredytację Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) nr AC 068. Procedura certyfikacyjna jest otwarta - dostępna dla wszystkich rzeczoznawców samochodowych i biegłych sądowych w Polsce, spełniających odpowiednie wymagania. Uzyskany certyfikat jest potwierdzeniem kompetencji merytorycznych rzeczoznawcy samochodowego (biegłego sądowego) i stanowi oręż na konkurencyjnym rynku usług rzeczoznawczych. Przywrócone w roku 2002 umocowanie prawne rzeczoznawcy samochodowego Ustawą Prawo o Ruchu drogowym art. 79a umożliwia certyfikowanemu rzeczoznawcy wpisanie się na listę Ministerstwa Infrastruktury. Natomiast zleceniodawcy daje pewność, że certyfikowany rzeczoznawca posiada pełną wiedzę motoryzacyjną w zakresie uzyskanych kompetencji. Ostatnie zmiany w technice motoryzacyjnej spowodowały gwałtowne zapotrzebowanie na uzupełnianie wiedzy w ogólnie pojętym środowisku specjalistów motoryzacyjnych. Od roku 1998 Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego jest współorganizatorem wraz z Politechniką Warszawską, Wojskową Akademią Techniczną i Instytutem Transportu Samochodowego, Studiów Podyplomowych w zakresie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Rzeczoznawstwa Samochodowego, prowadząc w szczególności zagadnienia dotyczące rekonstrukcji wypadków drogowych i kalkulacji napraw pojazdów samochodowych. Stowarzyszenie uczestniczy w organizowanych Studiach Podyplomowych na Politechnikach Radomskiej i Poznańskiej. Wspólnie z Politechniką Świętokrzyską i Politechniką Warszawską oraz ZMSTŚT PAN Stowarzyszenie organizuje cykliczne konferencje naukowo – techniczne „Problemy bezpieczeństwa w pojazdach samochodowych. Uzupełnianiem wiedzy rzeczoznawców zajmuje się powołany Oddział Stowarzyszenia - Centrum Szkolenia Rzeczoznawców Samochodowych. Oddział współpracuje z doświadczonymi specjalistami rzeczoznawczymi oraz z kadrą naukową wyższych uczelni technicznych i instytutów motoryzacyjnych. W ramach tej współpracy ma do dyspozycji laboratoria i infrastrukturę techniczną ww. instytucji.
Stowarzyszenie jest współwłaścicielem firmy INFO-EKSPERT, wydającej wszelkiego rodzaju wydawnictwa pomocne w pracach rzeczoznawczych. Pozycje określające wartości rynkowe i programy komputerowe są wykorzystywane zarówno przez rzeczoznawców samochodowych, warsztaty samochodowe jak towarzystwa ubezpieczeniowe.
Zakres działalności gospodarczej Stowarzyszenia oprócz działalności własnej, obejmuje - odpowiednimi umowami - nadzór merytoryczny i sposób korzystania ze znaku i nazwy dla samodzielnych podmiotów gospodarczych jak: Spółki i Firmy zatrudniające Rzeczoznawców - członków Stowarzyszenia.
Stowarzyszenie jest członkiem - Międzynarodowej Federacji Ekspertów Samochodowych FIEA, w której władzach na przestrzeni lat zasiadają nasi przedstawiciele. W roku 2009 Stowarzyszenie przejęło od FIEA - Kodeks Etyki Rzeczoznawcy Samochodowego, który po dostosowaniu do warunków krajowych obowiązuje w środowisku rzeczoznawców samochodowych. W ramach Stowarzyszenia działa Instytut Techniki Motoryzacyjnej i Ruchu Drogowego wykonujący opinie i ekspertyzy z dziedziny rekonstrukcji wypadków drogowych, kosztorysowania napraw i określania wartości rynkowych pojazdów oraz prace związane z problematyką motoryzacyjną.
W roku 2003 Stowarzyszenie razem z Ministerstwem Kultury i Muzeum Techniki stworzyło grupę Ekspertów z dziedziny historii motoryzacji i oceny pojazdów zabytkowych. Aktualnie grupa ta działa z rekomendacji Krajowego Porozumienia Stowarzyszeń Rzeczoznawczych i potwierdzenia przez Ministra Kultury.
Nie sposób nie wymienić inicjatyw o mniejszym zasięgu jak: seminaria i konferencje współorganizowane z różnymi instytucjami, mające na celu poszerzenie wiedzy i integrację środowiska specjalistów samochodowych.
Określone szkoleniowe działania Stowarzyszenia, procedury współdziałania z rzeczoznawcami, procedury uzyskiwania kompetencji merytorycznych są gwarancją wysokiego poziomu technicznego i etycznego rzeczoznawców, członków „Stowarzyszenia Rzeczoznawców Samochodowych – EKSPERTMOT” wyróżniających się znaczkiem „E” i taką samą sygnaturą na opracowywanych ocenach i opiniach.
Znak „E” jest chroniony patentem od roku 1992. Natomiast w roku 2001 Stowarzyszenie uzyskało ochronę znaku towarowego na skróconą nazwę „Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych - EKSPERTMOT”.
Stowarzyszenie Rzeczoznawców Techniki Samochodowej i Ruchu Drogowego w wielomiesięcznym i cyklicznym procesie szkoleń przygotowuje swoich rzeczoznawców do wykonywania na wysokim poziomie opinii i ekspertyz dotyczących pojazdów samochodowych. Rzeczoznawcy Stowarzyszenia wykonują usługi rzeczoznawcze w siedzibach podmiotów gospodarczych powiązanych umowami ze Stowarzyszeniem, rzadziej bezpośrednio w ramach działalności gospodarczej Stowarzyszenia. Za jakość usługi bezpośrednio odpowiedzialny jest podmiot wykonujący usługę. Stowarzyszenie monitoruje jakość usług, a w przypadku każdego sygnału dotyczącego niewłaściwej jakości opinii podejmuje stosowne interwencje.
Do typowych usług należy wykonywanie opinii obejmujących poniżej opisane zadania.
Opinie w zakresie rekonstrukcji przebiegu wypadku drogowego, najczęściej wykonywane są dla Sądów, Prokuratury i Policji. Zadaniem tych opinii jest zazwyczaj odtworzenie przebiegu zdarzenia drogowego, w tym ustalenie prędkości pojazdów w chwili zderzenia, oraz przyczyn, które doprowadziły do sytuacji kolizyjnej. Opinie związane z analizą przebiegu wypadku sporządzane są z wykorzystaniem specjalistycznych programów komputerowych, umożliwiających symulację przebiegu wypadku.
Opinia obejmuje sporządzenie dokładnego opisu stanu technicznego poszczególnych zespołów pojazdu lub wybranego niesprawnego zespołu, na dzień przeprowadzenia badań, na podstawie oględzin pojazdu. Przed opisem wykonywane są niezbędne pomiary, jazda próbna, a w razie potrzeby badania w stacji kontroli pojazdów lub w ASO. Sporządzana opinia określa rozmiar i zakres niesprawności poszczególnych zespołów oraz ewentualne przyczyny powstania niesprawności lub uszkodzeń tych zespołów. Opis stanu technicznego pojazdu jest przydatny do oceny rozmiaru zużycia eksploatacyjnego samochodu, lub do określenia przyczyny uszkodzenia pojazdu (np. w okresie gwarancji, po źle wykonanej naprawie itp.). Jest także niezbędny do ustalenia bezpośredniej przyczyny wystąpienia awarii technicznej.
Na podstawie oględzin pojazdu i analizy jego cech identyfikacyjnych w świetle danych producenta, możliwe jest dokładne ustalenie lub weryfikacja parametrów technicznych pojazdu, niezbędnych do dokonania zapisów w dowodach rejestracyjnych lub książkach pojazdów. Opinie takie mogą obejmować ustalenie rzeczywistego roku produkcji pojazdu.
Po dokładnym zidentyfikowaniu i ustaleniu stanu technicznego pojazdu, rzeczoznawca, przy użyciu katalogów i programów komputerowych określa, wartość rynkową pojazdu. Najlepiej jeśli wyceniający ustala stan techniczny pojazdu bezpośrednio przed wyceną na podstawie przeprowadzenia własnych badań i oględzin pojazdu. Badanie takie, dzięki wykorzystaniu elektronicznych przyrządów do badania grubości powłok lakierowych, pozwala na ocenę zakresu i jakości wykonywanych wcześniej napraw blacharskich i lakierniczych i ich wpływu na wartość pojazdu. Możliwe jest także ustalenie tej wartości na podstawie opisów stanu technicznego, przekazanych rzeczoznawcy w aktach sądowych lub ubezpieczeniowych. Proces wyceny pojazdu rzeczoznawcy przeprowadzają w zgodności z Instrukcjami obowiązującymi w Stowarzyszeniu. Z reguły rzeczoznawcy Stowarzyszenia dokumentują wycenę samochodu sprawnego lub uszkodzonego wydrukami opinii z Komputerowego Systemu INFO EKSPERT.
Po uszkodzeniu pojazdu w kolizji lub wypadku, konieczne jest wskazanie elementów i części pojazdu wymagających naprawy i wymiany oraz przedstawienie technologii przywrócenia pojazdu do stanu, w jakim był na chwilę przed kolizją lub wypadkiem. Opinie takie dodatkowo zawierają elektroniczną dokumentację fotograficzną, obejmującą wszystkie strefy deformacji lub uszkodzeń, cechy identyfikacyjne pojazdu oraz zdjęcia całego pojazdu. Opinie zapewniają dokładną dokumentację stanu pojazdu po kolizji, szczególnie przydatną w procesie dochodzenia odszkodowania za powstałe szkody komunikacyjne.
Właściwe określenie kosztu naprawy pojazdu zgodnie z procesami technologicznymi zalecanymi przez producentów jest podstawą do rozliczenia się z warsztatem, któremu zlecamy wykonanie naprawy. Poprawne wyliczenie kosztów naprawy po kolizji lub po wypadku ma ogromne znaczenie przy ustaleniu odszkodowania. Przy pomocy odpowiednich programów komputerowych rzeczoznawcy Stowarzyszenia wyliczają koszty napraw nie tylko dla samochodów osobowych ale także dla motocykli, samochodów ciężarowych i autobusów.
Sposób i jakość przeprowadzonych w pojeździe napraw ma bezpośredni wpływ na przywrócenie jego właściwego stanu technicznego. W procesie naprawy pojazd powinien odzyskać funkcjonalność użytkową i walory estetyczne. Rzeczoznawca może ustalić zgodność przeprowadzonych napraw ze wskazanym wcześniej zakresem naprawy uszkodzeń lub zakresem zlecenia. Może również – na podstawie dokonania odpowiednich badań diagnostycznych – przeprowadzić analizę poprawności technologii naprawy. Opinie takie mogą ustrzec użytkowników pojazdów przed stratami powstałymi na skutek niesolidnie przeprowadzonej naprawy lub niewłaściwie skalkulowanymi kosztami napraw.
Ustalenie parametrów technicznych i stopnia oryginalności poszczególnych zespołów jest podstawą do ewentualnego uznania pojazdu za zabytkowy lub unikatowy. Ustaleń tych dokonywać mogą zgodnie z ustawą "Prawo o ruchu drogowym" rzeczoznawcy samochodowi. Rzeczoznawca może także określić wartość pojazdu zabytkowego lub unikatowego.